dinsdag 10 januari 2017

Kerst bij Van Der Valk

Kerst de drukste tijd van het jaar, zo ook bij hotel Van der Valk.
In het begin van mijn stage maakte ze me erg bang dat het mega druk was en je echt nergens tijd voor had. Dus ik was best wel zenuwachtig van te voren maar na alle voorbereidingen mee gemaakt te hebben zoals de dagen voor kerst de zalen klaar zetten alle tafels van zolder ophalen met 3 tafel karren waar 10 tafels op kunnen dus het ging op zich wel redelijk snel, maar dan alle tafel op klappen en linnen er over stoelen er bij runner er overheen, servet er op en het bestek. Het lijkt allemaal zo makkelijk en snel maar dat viel mij best nog wel tegen hoe snel je er klaar mee bent. Ik vond het echt super leuk dat we met het hele team hier ook druk mee waren en iedereen die liep achter elkaar aan met iets zodat het sneller klaar was. Doordat er 23 december nog een bruiloft was konden wij de zaal die ook klaar moest staan voor kerst helaas nog niet klaar zetten en moest ik op 24 december samen met mijn collega's nog snel klaar zetten en dat ging naar mijn gevoel echt heel erg snel! De opstelling stond er al binnen een uur tot mijn verbazing! ik was er met twee andere collega's al om 9 uur en de andere drie collega's kwamen om 10 uur dus toen hun er waren schrokken ze van hoeveel wij al hadden gedaan in één uur. Met zen allen schoot het echt op en waren we naar een een paar uur toe aan even snel een broodje en een kopje koffie die hadden we ook zeker verdient! Ik mocht rond 3 uur alweer naar huis omdat alles zo goed als klaar stond en er hoog uit nog 2 dingen gedaan moesten worden en het natuurlijk kerstavond was. 1e kerst dag begon voor mij om 9 uur ik had heel erg slecht geslapen omdat ik niet wist wat mij te wachten stond en ik was er best wel zenuwachtig voor. Ik kwam op werk en ging gelijk naar beneden heen daar stond alles ook al zo goed als klaar mijn collega die om 8 uur was begonnen had al heel veel gedaan. Mij werd door middel van een draaiboek die er is was gemaakt duidelijk wat deze dag mijn taak was. Ik stond 1e kerstdag in het begin bij de campagne die uit gedeeld werd aan de gasten. Daarna had ik een eigen wijk met twee andere collega's dus eigenlijk was dit super simpel en helemaal niet zo druk zoals ik het had gedacht ik schrok er wel van toen alle mensen van de trap naar beneden liepen om zo in de zaal plaats te nemen en heerlijk te gaan eten van de brunch. Ik mocht niet klagen het verliep echt soepeltjes en de tijd vloog ook voorbij voor ik het wist was het alweer 2 uur en de gasten waren alweer weg. Ik wist dat meer en deel van de collega's die er hielpen bij de brunch rond half 3 weg moesten naar het restaurant of naar de live cooking restaurant en dat ik het samen met 4 andere collega's weer gingen klaar zetten voor de 2e kerstdag. Dit ging ook redelijk snel wij waren ongeveer rond 6 uur klaar met alles en gingen daarna door naar boven om even te vragen waar wij konden helpen, het was al vrij snel duidelijk dat het overal echt super goed liep geen stress en kregen wij de opdracht om servetten te vouwen en runners af te scheuren. Ik was samen met twee andere collega's dit aan het doen en we waren rond 9 uur klaar en mochten we al naar huis! ik vond dat echt op tijd veel eerder dan dat ik had verwacht en omdat ze mij dat natuurlijk hadden gezegd dat ik waarschijnlijk wel tot 12 uur avonds aan het werk zou zijn.De 2e kerstdag begon voor mij weer vroeg om 8 uur was ik al aan het werk en doordat iedereen zo vroeg begon waren wij weer eerder klaar voordat de andere collega's er waren om ons te helpen met 2e kerstdag brunch het draaiboek was grotendeels het zelfde als eerste kerstdag en had iedereen de zelfde taken het enige verschil was andere gasten en minder gasten. Deze dag verliep ook helemaal zoals geplant en voor ik het wist was het weer 2 uur en was de zaal weer leeg maar nu hoefden we niet meer op te dekken maar alles uit de zaal weer opruimen linnen er af tafels uit elkaar halen en sorteren welke naar zolder moesten en welke beneden mochten blijven, alle stoelen op stapelen en alles weer schoonmaken. Dit alles was al om half 5 klaar en tot mijn verbazing mocht ik naar huis heen en had ik toch nog een beetje kerst met mijn familie!


1 opmerking:

  1. kijk, door goede organisatie kun je veel stress en onduidelijkheid voorkomen. Nu is het nog zaak dat je het draaiboek in handen zorgt te krijgen. Daar kun je handig gebruik van maken in je verdere carriere.

    In dit soort bedrijven ligt de druk van het kerstfeest op de weken ervoor ivm de organisatie.

    BeantwoordenVerwijderen